گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۷ اولین خودرو ملی خود را روی اولین پلتفرم ملی ساخت و با نام رهام معرفی کرد. این خودرو که از اواخر سال ۹۸ شاهین نام گرفت، سدان جمع و جوری است که روی مگاپلتفرم SP سایپا ساخته شده و طراحی ظاهری جدیدتری از دیگر محصولات این شرکت دارد. اگرچه انتظار میرفت تا سایپا برای خودرو جدید، موتور بهروزتر و قویتری از پیشرانه M15 استفاده کند، اما همان موتور ۸ سوپاپ که در کوییک و ساینا به کار رفته، زیر کاپوت شاهین G نیز دیده میشود، با این تفاوت که کمی عوض شده است و توربوشارژر دارد. این خودرو قرار بود در دو تیپ S (کم آپشن) و G (پر آپشن) روانه بازار شود، که شاهین S فقط بهصورت آزمایشی تولید شد و به دست مشتریان نرسید، اما شاهین G روی خط تولید انبوه رفت. سایپا تیپهای مختلفی از شاهین را روانه بازار کرده است که به جز مشخصات فنی، از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوتی با هم ندارند. قیمت شاهین در تیپهای مختلف اختلاف کمی با هم دارد و از رقبای ایران خودرویی ارزانتر است. خرید شاهین در طرحهای پیش فروش سایپا امکانپذیر است.
مزایا و معایب
+ طراحی ظاهری قابل قبول
+ صندوق عقب جادار
– موتور قدیمی پراستهلاک و کمبازده
– سطح پایین امکانات ایمنی و رفاهی
سواری خودروی شاهین در کلاس خود و در مقایسه با خودروهای ایرانی همرده کمی نرمتر است و سرنشینان، بهخصوص در ردیف عقب کوبشهای کمتری را از موانع جادهای متحمل میشوند. قالب بدنه و همینطور سیستم کنترل پایداری نیز موجب شده تا شاهین ساپیا سر پیچها پایداری مناسبی داشته باشد.
- ۰۳/۱۲/۱۳